EQE 350+ har ett batteri på 90 kwh, vilket gör att man kan få en räckvidd på upp till 639 km enligt WLTP. Laddningen av EQE kommer alltid att vara praktisk då man kan ladda den från 10 % till 80 % på endast 31 minuter. Bilen kommer också med en ombordsladdare på 11 kw men där finns en 22 kw-laddare som tillval.
Bilen är en del av det nya formspråket för Mercedes-Benz elbilar i form av sin One-Bow design. Man har lånat mycket från sitt större syskon EQS, vilket ger ett exklusivt intryck av bilen. Vad det gäller tekniken i bilen, har man inte sparat på krutet. Bland tillvalen hittar vi bland annat:
EQE 300 | EQE 350 | EQE 350+ | EQE 350 4MATIC | EQE 500 4MATIC | AMG EQE 43 4MATIC | AMG EQE 53 4MATIC+ | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Drivning | Bakhjulsdrift | Bakhjulsdrift | Bakhjulsdrift | Fyrdjulsdrift | Fyrdjulsdrift | Fyrdjulsdrift | Fyrdjulsdrift |
Moror | 245 hk (180 kW) | 292 hk (215 kW) | 292 hk (215 kW) | 292 hk (215 kW) | 408 hk (300 kW) | 476 hk (350 kW) | 625 hk (460 kW) |
Acceleration (0-100 km/h) | 7,3 s | 6,4 s | 6,4 s | 6,3 s | 4,7 s | 4,2 s | 3,5 s |
Batteristorlek (netto) | 89 kWh | 89 kWh | 90,6 kWh | 90,6 kWh | 90,6 kWh | 90,6 kWh | 96,12 kWh |
Max laddningskapacitet) | 11 kW (AC) 170 kW (DC) |
11 kW (AC) 170 kW (DC) |
11 kW (AC) 170 kW (DC) |
11 kW (AC) 170 kW (DC) |
11 kW (AC) 170 kW (DC) |
11 kW (AC) 170 kW (DC) |
11 kW (AC) 170 kW (DC) |
Förbrukning (Blandad körning WLTP) | 16,5-18,8 kWh/100 km |
16,5-18,8 kWh/100 km |
15,7-18,0 kWh/100 km |
18,1-20,8 kWh/100 km |
17,8-20,9 kWh/100 km |
19,7-22,4 kWh/100 km |
20,2-22,6 kWh/100 km |
Räckvidd enligt WLTP | 552-623 km | 552-623 km | 587-559 km | 507-580 km | 506-587 km | 463-533 km | 459-525 km |
Pris från | 735.000 kr | 794.000 kr | 828.000 kr | 828.000 kr | 995.000 kr | 1.175.000 kr | 1.250.000 kr |
Dra tabellen sidledes för att se alla modeller.
EQE strömförbrukning i kWh/100 km (blandad körning enligt WLTP): 15,9 – 18,7; koldioxidutsläpp i g/km (blandad körning): 0. Högre utrustningsnivå, större däckdimension och högre vikt kan ge högre förbrukning. Den certifierade elektriska förbrukningen avgörs generellt vid maximal AC laddningskapacitet genom att använda en Mode 3-kabel. Det är därför nödvändigt att fordon med ett HV-batteri laddas via en laddbox eller en AC laddningsstation med en Mode 3-kabel för att uppnå en kortare och mer effektiv laddning. Utrustning på bilen som visas kan skilja sig från vad som är tillgängligt. Med reservation för ändringar, justeringar och skrivfel.